قالب سازی پلاستیک بادی
قالبگیری بادی فرآیندی می باشد که آن را می توان در قالبگیری پلاستیکی طبقه بندی کرد چرا که ماده پلاستیکی در آن با وارد کردن فشار باد به بدنه یک قالب فرم دار چسبانده و فرم قالب را به خود می‌گیرد. این روش قالبگیری شبیه قالبگیری های ظروف شیشه ای و بطری ها می باشد که توسط آن یک ظرف پلاستیکی تو خالی تولید و ساخته می شود.

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد پیشرفت های قابل توجهی در صنایع مختلف و تولید لوازم می باشیم که قالب سازی بادی از جمله موضوعاتی می باشد که به وسیله آن تولید و عرضه قطعات پلاستیکی توخالی بسیار راحت و آسان شده است.

طراحی و ساخت قالبهای بادی
یکی از روش های تولید قطعات پلاستیکی تو خالی مانند انواع ظروف و بطری ها روش بلو مولدینگ یا استفاده از قالب های بادی است . در این شیوه عمدتا به دو صورت استفاده از پری فرم اولیه و یا اکسترود گرم مواد و شکل گیری بطری با استفاده از دمش باد صورت می گیرد .

نمونه قالب گیری دمشی اکسترودی انواع ظروف شامپو و یا مایع دستشویی و یا انواع گالن ها است .

نمونه قالب گیری دمشی با استفاده از قطعات اولیه تولید شده ( به روش تزریقی ) یا پری فرم انواع ظروف نوشابه می باشد .

نمونه قطعات تولید شده به این روش : بطری ریمل خانم ها ! بطری قطره های استریل چشمی و …

برای اینکه یک بطری پلاستیکی قالب گیری شود باید در ابتدا قالب های آن ساخته شود و این قالب ها معمولاً از جنس فولاد می باشند که می توانند دمای بالای پلاستیک ها را تحمل کنند. همانند قالب های ریخته گری ، ساخت قالب بادی نیز به صورت دو تکه است.

قالب بادی پلاستیک به دلیل اینکه بطری ها و قوطی های پلاستیکی در تیراژ بالا تولید می شوند باید دوام و استحکام مناسبی داشته باشند . همچنین این قالب ها باید به نحوی طراحی و ایجاد شوند که بطری های ایجاد شده در آنها کمترین مقدار زائد و پلیسه پلاستیکی را داشته باشد .

مزایای استفاده از قالب بادی برای تولید قطعات پلاستیکی

  1. دارای استحکام و دوام بسیار بالایی است .
  2. سرعت تولید قطعه در این حالت بسیار بالا است .
  3. نیاز به نیروی کار بسیار کمی دارد
  4. می توان در اندازه های مختلف از آن استفاده کرد .
  5. بطری های ساخته شده توسط نوع بادی در تمامی
  6. نایع خوراکی ، بهداشتی آرایشی و صنایع نفتی و شیمیایی کاربرد دارند .
  7. می توان از مواد پلاستیکی مختلف در قالب بادی استفاده کرد .